Fett

Fett behövs för att ge energi, byggstenar till cellmembran, immunsystem, nervsystem.

Två deciliter lättmjölk ger 1 % av dagsbehovet av fett för barn 10–13 år.

För lågt intag skulle kunna leda till trötthet, svårigheter att koncentrera sig, irritation och liknande. Detta eftersom fett ingår i en del av en sund, balanserad och varierad kost – och som inte kompenseras av energiintag från protein och/eller kolhydrater. Ett för lågt intag av de så kallade essentiella fettsyrorna omega 3- och omega 6-fettsyror kan leda till obalans i inflammationssystemet och negativ påverkan på nervsystemet.

För högt intag kan leda till ohälsosam viktuppgång, oavsett vilket energigivande näringsämne som motsvarar överdriften.

Bra källor är fet fisk, skaldjur, vegetabiliska oljor, ost, ägg.

Läs gärna mer om fett på Livsmedelsverket.

18 av 22 näringsämnen finns i mjölken – beställ fin affisch!

Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen som vi behöver varje dag. Här hittar du vår stora guide till alla 22 näringsämnen och varför de är så viktiga!

Hur mycket fett är det i ett glas mjölk?

Så här mycket fett är det i 2 deciliter av respektive mjölksort: Minimjölk (0,1 procent fett): cirka 0,2 gram fett. Lättmjölk (0,5 procent fett): cirka…

Näringsämnen på ditt mjölkpaket

På mjölkpaketet deklareras ett antal näringsämnen som finns i mjölken. I näringsdeklarationen anges mängden näring per 100 gram (cirka 1 deciliter) och procent av Dagligt referensintag…

Mjölkens färd – från ko till bord

Vad händer egentligen från det att mjölken lämnar kon till den kommer till ditt mjölkglas? Här får du följa mjölken på färden!