Folat

Folat behövs för normal blodproduktion, är viktigt för celldelningen och tillverkningen av byggstenar till arvsmassan, det vill säga DNA. Folat är även särskilt viktigt för det växande fostret, inte minst för att sluta nervkanalen som innehåller ryggmärgen.

Två deciliter lättmjölk ger 15 % av rekommenderat intag för barn 10–13 år.

För lågt intag kan leda till blodbrist och ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Människor med ett lågt intag av energi i allmänhet ligger i riskzonen, inte minst många äldre människor. Gravida kvinnor rekommenderas dessutom ett intag av folsyra som tillskott.

För högt intag: Den syntetiska formen av folat kallas för folsyra. Den används som berikningsform och som tillskott. Folat i sig kan inte användas som berikning eller som tillskott eftersom den så lätt bryts ned. Folsyra kan motverka effekten av läkemedel mot epilepsi och kan dessutom maskera brist på vitamin B12. Av den anledningen ingår folsyra tillsammans med vitamin B12 och vitamin B6 i kombinationspreparat när ett sådant behövs vid brist, inte minst hos äldre.

Bra källor är mjölkprodukter, ärter, bönor, lever, frukt och grönt.

Läs gärna mer om folat på Livsmedelsverket.