Kalcium

Kalcium är en viktig komponent i skelettet och tänderna, men också helt nödvändigt för andra funktioner i kroppen, till exempel reglering av muskelsammandragningar, levring av blodet, nervimpulser och hormonfrisättning.

Två deciliter lättmjölk ger 28 % av rekommenderat intag för barn 10–13 år.

För litet intag kan resultera i ett försvagat skelett med ökad frakturrisk som följd.

För högt intag är enbart en risk vid höga intag av tillskott och kan leda till för höga kalciumnivåer i blodet. Det resulterar i bland annat muskelsvaghet, förstoppning, illamående. Dessutom kan ett överdrivet intag av kalcium minska upptaget av järn och zink.

Bra källor är kött, fisk, fågel, ägg, bönor, ärter, linser, frön, nötter, gröna bladgrönsaker.

Läs gärna mer om kalcium på Livsmedelsverket.

18 av 22 näringsämnen finns i mjölken – beställ fin affisch!

Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen som vi behöver varje dag. Här hittar du vår stora guide till alla 22 näringsämnen och varför de är så viktiga!

Hur mycket kalcium ska jag äta varje dag?

Rekommendationen är att vuxna ska äta 800 milligram kalcium varje dag. Barn ska äta mellan 540 och 900 milligram beroende på ålder. Enligt Livsmedelsverkets senaste…

Kan mjölk minska risken för benskörhet?

Fem deciliter mjölk, fil eller yoghurt ger cirka 75 procent av rekommenderat intag av kalcium och cirka 50 procent av rekommenderat intag av vitamin D.

Mjölk är en viktig komponent i en god måltid

Livsmedelsverket har nyligen utkommit med Nya råd för mat i skolan. Bland råden återfinns magra mjölkprodukter, mer grönt och mindre socker. Här lyfter man betydelsen…