Mjölken behåller sin starka ställning bland svenska folket
Hos mjölkbondenDebatten om kor och klimat, liksom mjölk och mjölkalternativ är het just nu. Mjölken ifrågasätts i media och även på skolor och andra offentliga kök. Men mjölk och mjölkprodukter behåller sin starka ställning hos de svenska konsumenterna: 9 av 10 svenskar tycker att det är viktigt att det fortsätter att produceras mjölk i Sverige och fler yngre (18-29 år) har faktiskt ökat sin mjölkkonsumtion under första delen av covid-19-pandemin.
De flesta anser också att mjölkprodukter tillverkade i Sverige är bättre för miljön och klimatet än mjölkprodukter producerade utomlands. Det stora förtroendet för de svenska mjölkbönderna och deras arbete för friska djur och god miljö ligger kvar.
Resultaten i korthet:
• 9 av 10 (88%) har ett högt förtroende för den svenska mjölkbonden.
• 9 av 10 anser att det är viktigt att mjölk produceras i Sverige. Motsvarande för smör är något färre (85%) och fil yoghurt (78%). För hårdost anser tre av fyra att det är viktigt att den produceras i Sverige.
• De flesta anser att svenskproducerade mejeriprodukter innebär mindre miljö/klimatpåverkan. Här är ett spann mellan 79% för mjölken och 69% avseende hårdosten
• Tre av fyra har en positiv inställning till mjölk. 7% är negativa.
• Stor andel instämmer i att det är viktigt att svenska mjölkbönder tar väl hand om sina djur och låter sina kor vara ute och beta.
• 2 av 10 dricker aldrig mjölk.
• Mjölk associeras främst med kor, gott, kaffe, Arla, och nyttigt.
Källa:
Allmänhetens syn på mjölk och mjölkprodukter
Novus 30 juni 2020
1034 intervjuer med allmänhet 18-79 år