Niacin (vitamin B3)

Niacin behövs för omsättning av kolhydrater, fett och protein.

En rolig kuriosa är att niacin egentligen inte är ett vitamin per definition, eftersom vi kan producera detta näringsämne från en aminosyra (tryptofan). Trots det får den ha kvar sin status som vitamin.

Två deciliter lättmjölk ger 13 % av rekommenderat intag för flickor och 12 % för pojkar, 10–13 år.

För lågt intag av niacin ses bara i fall där energiintaget överlag är dåligt och otillräckligt näringsrikt och förekommer inte hos friska människor i Sverige. Allvarlig brist resulterar i en bristsjukdom som kallas pellagra och påverkar nervsystemet och huden, och manifesteras med ett typiskt halsband av blödningar.

För högt intag kan leda till rodnad, brännande och stickande känsla runt nacke, ansikte och händer har rapporterats som förgiftningssymptom av niacin. Höga doser kan också ge leverskador efter en lång tids användande.

Bra källor är proteinrika livsmedel såsom mjölk, kött, fisk, fågel, ägg, baljväxter, frön och nötter.

Läs gärna mer om niacin på Livsmedelsverket.

18 av 22 näringsämnen finns i mjölken – beställ fin affisch!

Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen som vi behöver varje dag. Här hittar du vår stora guide till alla 22 näringsämnen och varför de är så viktiga!

Kan mjölk minska risken för benskörhet?

Fem deciliter mjölk, fil eller yoghurt ger cirka 75 procent av rekommenderat intag av kalcium och cirka 50 procent av rekommenderat intag av vitamin D.

Mjölk är en viktig komponent i en god måltid

Livsmedelsverket har nyligen utkommit med Nya råd för mat i skolan. Bland råden återfinns magra mjölkprodukter, mer grönt och mindre socker. Här lyfter man betydelsen…

De fem populäraste mellanmålen

Trots alla nya produkter som dykt upp på marknaden, så är det klassikerna mjölk, macka och frukt som tar hem ligan när föräldrar utnämner sina…