Vitamin C

Vitamin C är en av våra kraftfullaste antioxidanter och ingår, precis som bland annat vitamin E, i vårt immunsystem och skydd mot fria radikaler.

Det behövs också för produktion av bindväv och slemhinnor, och för produktion av en signalsubstans i hjärnan som kallas för dopamin.

Två deciliter lättmjölk ger 2,5 % av rekommenderat intag för både barn 10–13 år.

För litet intag kan resultera i försämrat immunförsvar och dålig sårläkning. I riskzonen för C-vitaminbrist ligger de som sällan eller aldrig äter frukt och grönt.

Det är oklart om C-vitamin kan ge några negativa effekter vid för högt intag. Precis som B-vitaminerna är vitamin C vattenlösligt och utsöndras via urinen, och den allmänna uppfattningen är att det inte blir skadligt ens vid stora intag.

Bra källor är frukt och grönt, både färska, frysta och tillagade.

Läs gärna mer om vitamin C på Livsmedelsverket.

18 av 22 näringsämnen finns i mjölken – beställ fin affisch!

Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen som vi behöver varje dag. Här hittar du vår stora guide till alla 22 näringsämnen och varför de är så viktiga!

Barn behöver skolmjölk

Mjölk som måltidsdryck i skola och förskola ger en näringstrygghet till barn, särskilt till de yngre och de som inte äter så mycket mat vid varje måltid.

Näringsämnen på ditt mjölkpaket

På mjölkpaketet deklareras ett antal näringsämnen som finns i mjölken. I näringsdeklarationen anges mängden näring per 100 gram (cirka 1 deciliter) och procent av Dagligt referensintag…

Mjölk är en viktig komponent i en god måltid

Livsmedelsverket har nyligen utkommit med Nya råd för mat i skolan. Bland råden återfinns magra mjölkprodukter, mer grönt och mindre socker. Här lyfter man betydelsen…