Vitamin D

Vitamin D behövs för att kroppen ska kunna lagra kalcium i skelettet. Vitamin D behövs också för att reglera mängden kalcium och fosfat i blodet. Dessutom är det viktigt för produktionen av muskler och för att hjärt-kärlsystemet ska fungera. Vitamin D är per definition inte ett vitamin, utan ett hormon, som bildas när huden träffas av solsken. Dock är det bara under sommarhalvårets soliga dagar som solskenet är tillräckligt för att producera vitamin D, vilket är skälet till att vi alla rekommenderas av Livsmedelsverket att välja D-vitaminberikade produkter och/eller ta ett tillskott av vitamin D. Och sin status som vitamin får detta näringsämne ha kvar. Läs gärna mer här om vitamin D och vilka som riskerar brist.

Två deciliter lättmjölk ger 20 % av rekommenderat intag för barn 10–13 år.

För lågt intag av vitamin D påverkar många system eftersom vitamin D är involverat i så stora och komplexa funktioner. Inlagringen av kalcium i skelettet påverkas negativt, liksom hjärtkärlhälsan. Även tarmen påverkas sannolikt negativt, eftersom vitamin D ingår i tarmcellernas omsättning av energi. Immunförsvaret påverkas sannolikt också negativt. Brist på vitamin D har kopplats ihop med ökad risk för depression och nedstämdhet (vilket dock inte ska tolkas som att den som är deprimerad eller nedstämd skulle kunna botas med extra vitamin D).

För högt intag nås enbart vid en kraftig överdosering av vitamin D i tillskottsform. Ett sådant extremt högt intag, som skulle kunna bli hälsofarligt, ligger på tio gånger rekommenderat intag. Detta kan resultera i en onormal inlagring av kalcium i inre organ, inte minst lever och njurar, vilket påverkar deras funktion negativt.

Bra källor är berikade mjölk- och vegoprodukter, fet fisk, äggula. Under sommarhalvårets soliga dagar producerar vi själva vitamin D, därför är solen är en viktig källa.

Läs gärna mer om vitamin D på Livsmedelsverket.