Är mjölk bra efter träning?

Ja. De näringsämnen som kroppen behöver för att återhämta sig efter träning finns naturligt i mjölk, fil och yoghurt. Särskilt viktigt är mjölkens protein, kolhydrat, salt- och vätskeinnehåll.

I mjölk finns två sorters protein, vassleprotein (20 procent) och kasein (80 procent). Vassleprotein och kasein har olika egenskaper som båda är viktiga i idrottssammanhang:

  • Vassleprotein har hög andel av essentiella (livsnödvändiga) aminosyror och särskilt leucin som är bra för muskeluppbyggnad. Vassleprotein används ofta i sportdrycker och proteinpreparat.
  • Kasein bryts ned långsamt, vilket gör att magsäcken töms långsammare och näringen i mjölken tas upp under längre tid. Det ger en jämnare återställning av aminosyror, vätska och salter i blodet.

Musklerna använder kolhydraten glykogen som energi och det är därför det är viktigt att äta kolhydrater direkt efter avslutat träningspass. Mjölk innehåller lika mycket kolhydrater som många sportdrycker och just i den mängd som är lagom för återhämtningen, visar forskning.

När vi svettas behöver vi fylla på med vatten, natrium och kalium. Mjölk består till 90 procent av vatten. I mjölk finns även natrium och kalium. Koncentrationen av natrium och kalium i mjölk är lagom hög för att återställa vätskebalansen efter träning.