Ungdomar och mjölk

Ett stort glas mjölk och två skivor ost. Det dricker och äter de flesta barn och ungdomar per dag. Men ju äldre barnen och ungdomarna blir, desto mindre mjölk dricker de och desto mer ost äter de.

Det visar Livsmedelsverkets senaste nationella undersökning Riksmaten ungdom som studerar matvanor hos ungdomar i årskurs 5, 8 och årskurs 2 på gymnasiet.

Mjölk fil och yoghurt

Enligt undersökningen är mediankonsumtionen av mjölk, fil och yoghurt 238 gram per dag (ungefär 2,4 dl). Intaget av ost (inklusive cottage cheese och kvarg) är 23 gram per dag. Räknar man om det till mjölkglas och ostskivor, så blir det ungefär ett stort glas mjölk och två skivor hårdost dagligen.

Totalt konsumerade 84 % av pojkarna och 77 % av flickorna mjölk, fil och yoghurt. Mjölkdrickandet minskade med åldern och var lägst bland flickor i årskurs 2 på gymnasiet.

Ost

När det gäller ost, så konsumerade 85 % av både pojkarna och flickorna ost, men ju yngre barnen var, desto mindre ost åt de.

Vardagsmat

Undersökningen visade också att ungdomarna oftast dricker och äter mjölk och mjölkprodukter på vardagarna. En teori är att det är skolmaten som bidrar till en bra kost med näringstäta livsmedel, som till exempel grönsaker, fisk och mjölk.

Mycket näring i mjölk

Ungdomar som inte äter mjölkprodukter alls, eller bara små mängder, går miste om de näringsämnen som mjölkprodukter är en bra källa till. Enligt undersökningen bidrar mjölkprodukter med betydande andelar av vitamin A (27 % av rekommenderat dagligt intag), D (35 %), B6 (11 %), B12 (37 %), tiamin (15 %), riboflavin (33 %). niacin (10 %), folat (21 %), fosfor (25 %), kalcium (40 %), kalium (23 %), magnesium (16 %), selen (16 %) och zink (17 %).

Viktigt för skelettet

Barn och tonåringar mellan 10 och 17 år behöver få i sig 900 milligram kalcium om dagen. En halv liter mjölk ger halva rekommenderade mängden av vitamin D. Särskilt viktigt är det att få i sig tillräckligt av bland annat kalcium och vitamin D medan skelettet fortfarande byggs upp, vilket sker upp till 20-25 års ålder.

Kan mjölk minska risken för benskörhet?

Fem deciliter mjölk, fil eller yoghurt ger cirka 75 procent av rekommenderat intag av kalcium och cirka 50 procent av rekommenderat intag av vitamin D.

Barn behöver skolmjölk

Mjölk som måltidsdryck i skola och förskola ger en näringstrygghet till barn, särskilt till de yngre och de som inte äter så mycket mat vid varje måltid.

Dagsranson av kalcium: fyra glas mjölk eller ett kilo spenat

Kalcium är livsviktigt för ett starkt skelett och starka tänder. Det kalcium som finns i mjölk är mycket lättare för kroppen att ta upp än kalcium i andra livsmedel. Därför är mjölk en bra kalciumkälla.

Många riskerar brist på vitamin D

Livsmedelsverket har identifierat fyra riskgrupper för brist på D-vitamin. De råder nu alla som inte äter fisk och/eller berikade produkter att ta ett tillskott av…