Mjölk och motion minskar risken för benskörhet

Att motionera regelbundet och äta mat som innehåller kalcium och D-vitamin gör risken mindre att drabbas av benskörhet.

Mjölk innehåller kalcium och D-vitamin och många andra näringsämnen som behövs för att bygga och bevara ett starkt skelett, till exempel protein, fosfor, magnesium och zink. Därför är det bra för skelettet att dricka och äta mjölk och mjölkprodukter.

Viktigt bygga skelettet i unga år

Före och under puberteten är kroppens förmåga att lagra kalcium som störst. Därför är det mycket viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium under uppväxten för att lägga grunden till ett starkt skelett som ska hålla hela livet.

Konsumtion av mjölkprodukter bidrar till att nå “peak bone mass” (maximal benmassa) i tidig vuxen ålder, vilket hjälper till att förebygga frakturer senare i livet. Mjölkprodukter bidrar till ökad bentäthet, ger hälsosamma effekter på skelettet och dess naturliga tillväxt samt minskar förlusten av skelettmassa.

Kvinnor mer utsatta i klimakteriet

Under ungefär fem år i samband med klimakteriet urkalkas kvinnans skelett snabbare än mannens. Om du då har ätit för lite kalcium när du var yngre, ökar risken för benskörhet.

Rekommenderas av Livsmedelsverket

Livsmedelsverket skriver i sina kostråd att två till fem deciliter mjölk, fil eller yoghurt per dag är ett bra sätt för dig att få i dig tillräckligt med kalcium. Hur mycket du behöver äta beror på hur mycket du äter i övrigt, av till exempel ost. Fem deciliter mjölk, fil eller yoghurt ger cirka 75 procent av rekommenderat dagsintag av kalcium och 50 procent av rekommenderat intag av vitamin D.

All mjölk med fetthalt upp till 3 % är berikad med D-vitamin.

Källor som ej går att länka

Kathleen Mahan L., Escott-Stumps S. Krause’s Food and Nutrition Therapy. 12th edition. 2012. 

Dagsranson av kalcium: fyra glas mjölk eller ett kilo spenat

Kalcium är livsviktigt för ett starkt skelett och starka tänder. Det kalcium som finns i mjölk är mycket lättare för kroppen att ta upp än kalcium i andra livsmedel. Därför är mjölk en bra kalciumkälla.

Mjölk är bra för hjärtat

Majoriteten av vetenskapliga undersökningar visar att mjölk och mjölkprodukter ingår i ett kostmönster som främjar hälsa och minskad risk för folksjukdomar såsom hjärtkärlsjukdomar. Men ibland…

18 av 22 näringsämnen finns i mjölken – beställ fin affisch!

Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen som vi behöver varje dag. Här hittar du vår stora guide till alla 22 näringsämnen och varför de är så viktiga!

Dairy matrix – därför är mjölk så unikt hälsosamt

Trodde du att man kunde göra en produkt motsvarande mjölk genom att bara blanda lite vatten med en gröda och berika med några vitaminer och…