Ska barn dricka mjölk?

Ja, det är klart att de ska. För barn mellan 2 och 17 år säger Livsmedelsverket att 5 deciliter mager mjölk, fil eller yoghurt per dag är ett enkelt sätt att få i sig exempelvis kalcium och vitamin D.

Mjölk- och mjölkprodukter innehåller även många andra viktiga näringsämnen, till exempel vitamin A, riboflavin, vitamin B12, jod, zink och selen. De är även en källa till både protein och essentiella aminosyror. 

Barn behöver mycket näring 

Växande barn behöver mycket näring, men kan inte äta så stora portioner. Då är det extra viktigt att maten som serveras på förskola och skola är full av näring.

Enligt Livsmedelsverkets råd bör frukost, lunch och mellanmål ge 70 procent av dagsbehovet av energi och näringsämnen. Det motsvarar 3,5 deciliter mjölk och mjölkprodukter per dag.

Mjölk bättre än vatten i förskolan

Vatten istället för mjölk till lunchen i förskolan är ingen bra idé. Barn som dricker vatten istället för mjölk riskerar att få i sig allt för lite näring under dagen.

Enligt våra beräkningar får barn som dricker vatten istället för mjölk till exempel bara i sig 37 procent av Livsmedelsverkets rekommendation för dagligt kalciumintag från lunchen. Kolla på filmen, så får du se vad som händer med näringsinnehållet i 15 vanliga förskoleluncher om mjölken byts ut mot vatten.

 Vill du veta mer? Mjölk eller vatten till lunch i förskolan

Mjölk överlägsen måltidsdryck i skolan

Lunchen i skolan är viktig för koncentration och inlärning. Dricker eleven vatten istället för mjölk till skollunchen, så finns det en stor risk att hen inte får i sig tillräckligt mycket näring.

Barn behöver skolmjölk

Mjölk som måltidsdryck i skola och förskola ger en näringstrygghet till barn, särskilt till de yngre och de som inte äter så mycket mat vid varje måltid.

Barnsligt nyttigt – Bra mat för barn!

Matvanor grundläggs tidigt. Barn som vänjs vid bra mat har större chans att hålla sig till bra matvanor senare i livet - något som ökar…

Dagsranson av kalcium: fyra glas mjölk eller ett kilo spenat

Kalcium är livsviktigt för ett starkt skelett och starka tänder. Det kalcium som finns i mjölk är mycket lättare för kroppen att ta upp än kalcium i andra livsmedel. Därför är mjölk en bra kalciumkälla.