Därför behöver kroppen mjölkens näringsämnen

Mjölk innehåller de flesta näringsämnen kroppen behöver för skelettet, synen, huden och ämnesomsättningen. Här får du veta mer om vad mjölkens olika näringsämnen gör i kroppen!

Kalcium

Tillsammans med motion och D-vitamin bygger och bevarar kalcium ett starkt skelett. En halv liter mjölk eller mjölkprodukter ger 75 procent av det kalcium vi behöver varje dag. Kalcium behövs också för att blodet ska koagulera och för att musklerna ska fungera normalt. Den mänskliga kroppen består av cirka 1-2 procent kalcium och 99 procent av allt kalcium finns bundet i ben och tänder.

Protein

Protein är kroppens byggmaterial. Det ingår i kroppens alla celler, hormoner och enzymer. Proteiner består av aminosyror. Livsmedel från djurriket som kött, fisk, kyckling, ägg , mjölk och mjölkprodukter, innehåller alla essentiella aminosyror (aminosyror som kroppen inte kan tillverka på egen hand, utan måste få från kosten) i en bra blandning. Man brukar säga att det är livsmedel med bra proteinkvalitet.

Riboflavin

Riboflavin kallades förr för vitamin B2. Det behövs för att kroppen ska kunna bryta ner fett, kolhydrater och protein, i en form som kan kroppen kan ta upp. Hälften av det riboflavin vi behöver varje dag finns i en halv liter mjölk.

Vitamin B12

Vitamin B12 är nödvändigt för normal blodbildning och för cellernas ämnesomsättning. B12 finns endast i animaliska livsmedel som kött, fisk och mjölk. En halv liter mjölk ger hela dagsbehovet av B12. För laktovegetarianer är mjölk en mycket viktig källa till vitamin B12. Det finns även inaktiva former av vitamin B12 i kosten, särskilt i vegetabilier. De inaktiva formerna av vitaminet kan våra kroppar inte tillgodogöra sig.

Vitamin D

Vitamin D är viktigt för att reglera kroppens kalciumbalans och bilda och underhålla skelett och tänder. Egentligen är inte vitamin D ett vitamin, utan ett hormon, som bildas när huden träffas av solsken. Dock är det bara under sommarhalvårets soliga dagar som solskenet är tillräckligt för att producera vitamin D i tillräcklig mängd.⁠

Det bästa sättet att få i sig D-vitamin är att äta fisk, ägg (äggulan) och mat som berikats med D-vitamin, till exempel mjölk och mjölkprodukter.⁠  Mager mjölk, det vill säga lätt- och mellanmjölk, är berikad med vitamin D.

Zink, selen och jod

Zink, selen och jod är nödvändiga mineralämnen som har olika funktioner. Zink hjälper kroppen att läka sår. Jod deltar i kroppens skydd mot struma.  Selen skyddar kroppen mot fria radikaler som kan medverka till hjärt-kärlsjukdom, cancer och inflammatoriska sjukdomar.

18 av 22 näringsämnen finns i mjölken – beställ fin affisch!

Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen som vi behöver varje dag. Här hittar du vår stora guide till alla 22 näringsämnen och varför de är så viktiga!

Bra med mjölk efter träning!

Mjölk innehåller lika mycket kolhydrater som många artificiella sportdrycker. Med en frukt till blir det den perfekta drycken efter träning.

Chokladmjölk bästa sportdrycken

Tänk vad härligt - chokladmjölk kan vara den ultimata sportdrycken! Den smakar gott, kan drickas i stora mängder och återställer kroppens vätskebalans med så liten vätskeförlust som möjligt. 

Barn behöver skolmjölk

Mjölk som måltidsdryck i skola och förskola ger en näringstrygghet till barn, särskilt till de yngre och de som inte äter så mycket mat vid varje måltid.