Är du vegetarian? Tänk på det här!

Det finns olika varianter på vegetarisk kost. Traditionellt delas den in i tre olika grupper; lakto-vegetarisk, lakto-ovo-vegetarisk och vegansk kost. I den lakto-vegetariska ingår även mjölk och mjölkprodukter, lakto-ovo-vegetarianer äter både mjölk och ägg medan veganer enbart äter vegetabiliska produkter och inget alls från djurriket.

Det här behöver du tänka på  

Ju fler livsmedel du utesluter i din kost, desto viktigare är det att ha koll på den mat du äter verkligen innehåller den näring du behöver.

Enligt Livsmedelsverket finns det några livsmedelsgrupper som är särskilt viktiga i den vegetariska kosten: 

  • Baljväxter: innehåller bland annat järn, zink och protein. 
  • Fullkornsprodukter: Innehåller mer mineraler och vitaminer än produkter gjorda på vitt mjöl. 
  • Grönsaker, rotfrukter, frukt och bär: Innehåller bland annat vitamin C som hjälper kroppen att ta upp järn i den vegetariska maten. 
  • Lättmjölk och magra mejeriprodukter: Bidrar bland annat med kalcium, selen, riboflavin, vitamin B12, vitamin D och protein.  
  • Rapsolja och rapsoljebaserade matfetter: Ger energi och en del omega-3-fett, som annars inte finns i så mycket vegetarisk mat. 

Om du inte äter några animaliska livsmedel alls behövs kosttillskott med vitamin B12 och vitamin D eller tillräckliga mängder från berikade vegetabiliska produkter.

Kan mjölk ersättas med andra livsmedel? 

Eftersom mjölk och mjölkprodukter innehåller 18 av de 22 näringsämnen vi behöver varje dag, krävs det att du är både är kunnig och välplanerad om du vill utesluta dessa livsmedel.

I rapporten om Råd om bra matvanor skriver Livsmedelsverket att mjölkprodukter är den viktigaste källan till kalcium, som behövs då skelett och tänder bildas. Om du istället för lättmjölk väljer vegetabilisk dryck är det därför viktigt att den är berikad med just kalcium, men även med selen, riboflavin, vitamin B12 och vitamin D. 

Vill du byta ut mjölk och mjölkprodukter mot kalciumrika grönsaker motsvarar två glas mjölk (cirka fem deciliter) knappt ett kilo broccoli eller drygt ett halvt kilo spenat. 

Därför behöver kroppen mjölkens näringsämnen

Mjölk innehåller de flesta näringsämnen kroppen behöver för skelettet, synen, huden och ämnesomsättningen. Här får du veta mer om vad mjölkens olika näringsämnen gör i kroppen!

Kan barn äta veganskt?

Vi får många frågor om barn kan, och ska äta, veganskt. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och våra svar på dem.

Antiinflammatorisk mat – sant eller falskt?

Idag finns det inte tillräckligt med forskning för att kunna peka ut enstaka livsmedel som mer eller mindre inflammatoriska än andra. Däremot kan livsstil och matvanor i stort ha en koppling till inflammation.

Dagsranson av kalcium: fyra glas mjölk eller ett kilo spenat

Kalcium är livsviktigt för ett starkt skelett och starka tänder. Det kalcium som finns i mjölk är mycket lättare för kroppen att ta upp än kalcium i andra livsmedel. Därför är mjölk en bra kalciumkälla.