Ät ost och bli av med fett

Det verkar finnas stora fördelar med att äta ost, trots sitt innehåll av mättat fett. Kanske är det dags att nyansera hur vi ser på mättat fett?

Rekommendationen är magra produkter

I allmänhet lyder kostråden att vi bör begränsa intaget av fett i allmänhet och mättat fett (mättade fettsyror) i synnerhet. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att vi väljer magra mjölkprodukter i kosten snarare än feta.

De lyfter också fram flera hälsofördelar med magra mjölkprodukter, som minskad risk för diabetes typ 2 och andra hjärtkärlsjukdomar.

Alla typer av ost hälsosamt

Men ett livsmedel som utmärker sig som positivt för hälsan är ost, såväl mager som fet.

Det finns många försök att förklara hur ost påverkar vår fysiologi. En hypotes är att kalcium (som finns i stora mängder i ost) ökar användningen av fett som energi, särskilt hos dem som vanligtvis har ett lågt intag av kalcium.

En annan iakttagelse är att kalcium också ökar utsöndringen av fett i kosten via avföring (det vill säga förhindrar upptag av fett till viss del).

Att mättat fett av olika slag också har olika effekter på blodfetterna har flera undersökningar pekat på, där ost inte verkar höja LDL-kolesterolet trots relativt högt innehåll av mättat fett. Det talar för att ost har många hälsofördelar.

Komplext

Det ska också nämnas att ett livsmedel är alldeles för komplext för att utvärderas bara på basis av ett fåtal näringsämnen som finns däri.

Att ett livsmedel är mer än summan av dess näringsämnen börjar vi förstå sedan begreppet “dairy matrix” myntades för över ett decennium sedan. Läs gärna mer om detta här.

Dairy matrix – därför är mjölk så unikt hälsosamt

Trodde du att man kunde göra en produkt motsvarande mjölk genom att bara blanda lite vatten med en gröda och berika med några vitaminer och…

Hur mycket fett är det i ett glas mjölk?

Så här mycket fett är det i 2 deciliter av respektive mjölksort: Minimjölk (0,1 procent fett): cirka 0,2 gram fett. Lättmjölk (0,5 procent fett): cirka…

Dairy matrix – hemligheten bakom mjölkens hälsoeffekter

Att plocka isär mjölkprodukter i enskilda näringsämnen och äta dem var för sig ger inte alls samma inverkan på hälsan som att äta eller dricka mjölk, yoghurt och ost som de är. Fenomenet kallas för dairy matrix.