Ost är gott och nyttigt!

Ost är inte bara väldigt gott, det verkar också finnas stora hälsofördelar med att äta ost. Detta trots att den innehåller mättat fett som tidigare har ansetts dåligt för hälsan.
Globalt, och även i Norden, rekommenderar hälsomyndigheterna att vi bör välja magra mjölkprodukter för att få i oss mjölkens alla goda näringsämnen utan att få för mycket fett. Men inte bara magra mjölkprodukter verkar vara kopplade till god hälsa utan även feta sådana, inte minst ost.

Ostens kalcium påverkar fettupptaget

Exakt varför vet inte forskarna, men en hypotes är att kalcium, som det finns mycket av i ost, gör att kroppen bränner mer fett. En annan iakttagelse är att kalcium ökar utsöndringen av fett i kosten via avföring, en del av fettet följer helt enkelt med avföringen ut.

Ost höjer inte det dåliga kolesterolet

Att mättat fett av olika slag också har olika effekter på blodfetterna har flera undersökningar pekat på. Ost verkar till exempel inte höja LDL-kolesterolet (det “dåliga” kolesterolet) trots att den har ett relativt högt innehåll av mättat fett.

Dairy matrix

Att ett livsmedel är mer än summan av dess näringsämnen började vi förstå när begreppet “dairy matrix” myntades för över ett decennium sedan. Läs gärna mer om detta här.

Hur mycket fett är det i ett glas mjölk?

Så här mycket fett är det i 2 deciliter av respektive mjölksort: Minimjölk (0,1 procent fett): cirka 0,2 gram fett. Lättmjölk (0,5 procent fett): cirka…

Dairy matrix – hemligheten bakom mjölkens hälsoeffekter

Att plocka isär mjölkprodukter i enskilda näringsämnen och äta dem var för sig ger inte alls samma inverkan på hälsan som att äta eller dricka mjölk, yoghurt och ost som de är. Fenomenet kallas för dairy matrix.

All mjölk är bra för hjärtat

Även feta mjölk och mjölkprodukter främjar hälsa och minskar risken för hjärtkärlsjukdomar som diabetes typ 2, stroke och högt blodtryck.

Hur mjölk blir ost

Att göra ost är en uråldrig metod för att ta tillvara och konservera mjölk. Hårdosttillverkningen kan förenklat beskrivas i följande åtta steg.